Edwins Duivenpraat #12

09 mei 2025

Edwin Timmerman is al 25 jaar een vertrouwd gezicht bij De Groot, waar hij zijn passie voor de duivensport combineert met zijn dagelijkse werk. Als ervaren duivenmelker heeft Edwin in de loop der jaren veel kennis opgedaan over alles wat met duiven te maken heeft. Wekelijks staat hij klaar om duivenliefhebbers te adviseren, hun vragen te beantwoorden en zijn expertise te delen.

Beste lezers,
De wind lijkt voorlopig noordelijk te blijven. Dat betekent dat de duiven voldoende brandstof mee moeten krijgen. Peter Theunis schrijft dat hij zijn duiven niet zwaarder hoeft te voeren, en dat klopt, want zijn voersysteem is anders dan wat veel andere liefhebbers hanteren. De afgelopen weken kwamen diverse liefhebbers met de vraag of ze niet te licht voeren. Ik ben bang dat dit voor sommigen inderdaad het geval is. Waar je in andere jaren nog kon volstaan met een lichte mengeling tot en met woensdag, ligt dat dit jaar echt anders. Als je dat nu doet, leveren de duiven elke week wat in, tot het moment komt dat de batterij leeg is. En dan krijg je ze niet snel meer in topconditie.

Deze week was de temperatuur weer aanzienlijk lager en de nachten waren gewoonweg koud. Ook hebben we de komende weken op donderdag de inkorvingen. Geef daarom voldoende vliegmengeling, met in de laatste dagen voor het inkorven wat extra energievoer erdoor gemengd. Een voordeel van de noordelijke wind is dat we al prachtige vluchten hebben gehad, en dat de conditie van zowel programma- als marathonduiven snel verbetert—mits de gezondheid natuurlijk in orde is. In de uitslagen zie je vaak dezelfde namen terugkomen. Liefhebbers die met een achterstand zijn begonnen, hebben moeite om aan te haken.

Nogmaals: losplaatsen
Een paar weken geleden schreef ik al over problemen rondom onze losplaatsen. Nu ging het opnieuw mis bij onze afdeling, op de losplaats Entrœungt. Het was niet mogelijk om hier per afdeling te lossen, dus werd er gekozen voor een Noord/Zuid-lossing. Dit betekent een erg breed en ondiep vlieggebied. Je snapt dat dit de uitslag flink beïnvloedt. In het voorjaar spreken we met z’n allen een vliegprogramma met losplaatsen af. We zijn net begonnen, en toch moest er al meerdere keren worden uitgeweken. Het lijkt mij goed om in de toekomst vaker op dezelfde losplaats te staan, net zoals de Belgen doen. Het grote voordeel is dat je losplaatsen kunt uitzoeken die aan alle benodigde eisen voldoen.

Vorm
Vorm krijgen bij duiven is iets ongrijpbaars. Elke duivenmelker heeft een trainingsschema opgesteld om zijn of haar duiven op het juiste moment te laten pieken, afhankelijk van de belangrijkste vluchten. Dat dit sterk uiteenloopt, zult u begrijpen. Voor een vitesse-speler moet de vorm er veel eerder zijn dan voor een marathonspeler. Door middel van verduisteren of het later op weduwschap zetten, proberen liefhebbers de vorm uit te stellen, wat in de praktijk vaak ook lukt. Zelf hoop ik de vorm te krijgen rond de dagfondvluchten. Mijn duiven zijn vanaf de tweede wedvlucht op weduwschap gegaan, dus na vijf à zes weken hoop ik een piek te zien.

Tollyamin

Tollyamin Forte 1L

Om de echte vorm te bereiken, zie ik graag dat het eerste pennetje gestoten is. Ook wil het wel eens helpen als de duiven een zware vlucht hebben gehad—dat ze echt diep zijn gegaan. Hierna zie je vaak dat de vorm opkomt. Supplementen kunnen hier ook aan bijdragen. Producten met vitamine B12, zoals Tollyamin Forte, in combinatie met ijzer- en jodiumproducten, verhogen het zuurstofgehalte in het bloed. Producten met nitraat, zoals rode bietenpoeder (BCK Red), zorgen voor een betere doorbloeding, waardoor de duiven intensiever kunnen trainen en zo de vorm kan stijgen.